The musical enjoyments of the archdukes Albert and Isabella Clara Eugenia as they passed through Lorraine in 1599
DOI:
https://doi.org/10.24197/bn1hp697Keywords:
Lorena, Archduke Albert, Infant Isabel Clara Eugenia, Music, Real entries, Itinerant courts, 1599Abstract
After marrying on April 18, 1599, Archdukes Albert and Isabella Clara Eugenia traveled to the Netherlands. The route chosen for the journey from Valencia to Brussels passed through Italy and crossed the Swiss cantons. But before finally reaching their destination, on August 12 they entered the Lorraine region, one of the territories that showed the greatest loyalty to them. During the days they stayed there, they were very well received by cities such as Baccarat and Nancy where citizens honored them with welcomes and where music was an essential element. Furthermore, during those days the Archdukes enjoyed moments of intimacy with the Duke of Lorraine and his family thanks to parties and “saraos” where music and dance were performed spontaneously. This text aims to expose the role of music in those Lorraine celebrations, the influence of Spanish customs, and the Infanta's taste and love for music and dancing.
Downloads
References
ÁLVAREZ JURADO, Manuela, “La pervivencia de la Chanson de femme en el Renacimiento”, en Alfinge. Revista de filología, 9, (1997) pp. 63-76.
ANGLÉS, Higinio, La música en la corte de los Reyes Católicos, vol. I, Polifonía Religiosa, Madrid, CSIC, Monumentos de la Música Española, vol. I, 1941.
BANCES CANDAMO, Francisco, Teatro de los teatros de los pasados y presentes siglos [1689-1690], Duncan W. Moir, Londres, Támesis, 1970.
BRUNETTI, Simona, “Celebraciones y ocasiones festivas en el primer viaje de Vincenzo Gonzaga a Flandes (1599). Avances de investigación a partir del archivo Herla”, en de Jonge et. al. (eds.), El legado de Borgoña. Fiesta y ceremonia cortesana en la Europa de los Austrias (1454-1648), Madrid, Marcial Pons, Historia. Fundación Carlos de Amberes, 2010.
CASTIGLIONE, Baltasar, Il Cortigliano, Venecia, Imprenta Aldina, 1528, Traducción de Juan Boscan, 1534.
CHOCMAN, Tamar, “The Merchant Voice: International Interests and Strategies in Local Joyeuses Entrées. The Case of Portuguese, English, and Flemish Merchants in Antwerp (1599) and Lisbon (1619)” en Dutch crossing, 35, 1, (2011), pp. 39-62.
CORONA ALCALDE, Antonio, El laúd en la España cristiana, Madrid, Sociedad de la Vihuela, 2014.
D’ARTOIS, Florence, “Lope de Vega y las edades de la danza”, en Anuario calderoniano, 15, (2022), pp. 11-132.
DE CRUZ MEDINA, Vanesa, “Margarita de Cardona y sus hijas, damas entre Madrid y el Imperio”, en Martínez Millán, José y Marcal Lorenzo, Mª Paula (eds.), Las relaciones discretas entre las Monarquías Hispana y Portuguesa: las Casas de las Reinas (siglos XV–XIX), vol. II, Madrid, 2008.
DE JONGE, Krista, “El emperador y las fiestas flamencas de su época (1515-1558)”, en La fiesta en la Europa de Carlos V, Sociedad estatal para la conmemoración de los centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000, pp. 49-72.
DE ORDUNA, Lilia, “Sobre El felicissimo viaje de Calvete de Estrella: una poética de las entradas reales. Ficción y realidad”, en Anuario de Letras. Lingüística y Filología, 35 (1997), pp. 461-487.
DUERLOO, Luc, El Archiduque Alberto. Piedad y política dinástica durante las guerras de religión, Centro de Estudios de Europa Hispánica, CEEH, 2015.
DU FAING, Gilles, “Itinéraire de l'archiduc Albert, de la reine d'Espagne Marguerite d'Autriche et del 'infante Isabelle en 1599 et 1600”, en Voyages des souverains des Pais-Bas. Mémoires de l'Acadèmie royale de Bruxelles, XIV, Bruxelles, 1841.
ESQUERDO, Juan, Tratado copioso y verdadero, de la determinacion del gran Monarcha Phelipe II para el casamiento del III... Valencia, 1599.
ESTEVE ROLDÁN, Eva, “La misa `La pastorela mía´ y la boda de Felipe III. ¿Música para un enlace real?”, en Acta Musicológica, vol. 93, 2, (2021), pp. 121-139.
ESTEVE ROLDÁN, Eva, “Pedro Rimonte (1565-1627): análisis historiográfico”, Revista de historiografía, 35, (2021), pp. 195-217, https://doi.org/10.20318/revhisto.2021.5740.
FIORENTINO, Giuseppe, “El léxico del contrapunto (1410-1613)”, en Diego Pacheco, Cristina y García Pérez, Amaya (eds.), Musique et lexique à la Renaissance. Une aproche de la musique ancienne par ses mots, París, Classiques Garnier, 2022, pp. 135-165.
FIORENTINO, Giuseppe, “Canto llano, canto de órgano y contrapunto improvisado”, en García Pérez, Amaya y Otaola González, Paloma (coords.), Francisco de Salinas, música, teoría y matemática en el Renacimiento, Ediciones Universidad de Salamanca, 2014, pp. 147-160.
GÓMEZ MUNTANÉ, Maricarmen, “Some precursors of the Spanish lute School”, en Early Music, (1992), pp. 583-593.
GRIFFITHS, John, “Cantantes, cantautores y canciones en la prehistoria de la ópera”, en Nagore, María y Sánchez Sánchez, Víctor (eds.), Allegro cum laude: Estudios musicológicos en homenaje a Emilio Casares, Madrid, Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 2014, pp. 85–92.
GRIFFITHS, John, “Luis Milán, Alonso Mudarra y la canción acompañada”, en Siglos de oro, 22, (2023), pp. 7-28.
HEARTZ, Daniel, Pierre Attaingnant, royal printer of music: a historical study and bibliography catalogue, Berkeley, University of California Press, 1969.
HORTAL MUÑOZ, José Eloy, Biografías, Real Academia de la Historia.URL: https://dbe.rah.es/biografias/65680/gilles-du-faing.
HORTAL MUÑOZ, José Eloy, “The Household of Archduke Albert of Austria from his Election as Governor of the Habsburg Netherlands until his Investiture as Sovereign Prince of the Low Countries (1595- 1598)”, en Revue belge de philologie et d’ histoire, 91(4), (2013), pp. 1011-1055.
LOPEZOSA APARICIO, Concepción, “Las entradas reales. Escenarios performativos en el Madrid de los siglos XVI-XVII”, en Bulletin of Spanish Visual Studies, 3 (2), (2019), pp. 241-253.
MARÍN CEPEDA, Patricia (ed. Lit.), Relación de lo sucedido en la ciudad de Valladolid desde el punto del felicísimo nacimiento del príncipe don Felipe Dominico Víctor nuestro señor hasta que se acabaron las demostraciones de alegría que por él se hicieron, Junta de Castilla y León: Fundación Instituto Castellano y Leónes de la Lengua, 2005.
MARTÍNEZ HERNÁNDEZ, Santiago, ”Significación y trascendencia del género epistolar en la política cortesana: la correspondencia inédita entre la infanta Isabel Clara Eugenia y el Marqués de Velada”, en Hispania, vol. 64, nº 217, (2004), pp. 467-514.
MARTÍNEZ HERNÁNDEZ, Santiago, “Reyna esclarecida, Cynthia clara, hermosa luna: el aprendizaje político y cortesano de la infanta Isabel Clara Eugenia”, en Van Wyhe, Cordula (coord.), Isabel Clara Eugenia: soberanía femenina en las cortes de Madrid y Bruselas, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2011, pp. 20-59.
MARTÍNEZ MILLÁN, José y FERNÁNDEZ CONTI, Santiago (eds.), La Monarquía de Felipe II: la Casa del Rey, vol. II, Madrid, 2005, pp. 674- 691.
MATEOS SÁINZ DE MEDRANO, Ricardo, Biografías, Real Academia de la Historia. URL: https://dbe.rah.es/biografias/17220/catalina-de-borbon.
MORENO VILLA, José, Locos, enanos, negros y niños palaciegos. Gente de placer que tuvieron los Austrias en la Corte española desde 1563 a 1700, Madrid, 2023.
MULRYNE, Ronnie et. al. (eds.), Ceremonial entries in Early Modern Europe. The iconography of power, Londres, Routledge, 2015.
NAGELSCHMIDT, Eelco “Between pomp and penitence: Religious feasts in counter-reformation Brussels”, en Dekoninck, Ralph, et. al (eds.) Cultures du Spectacle Baroque. Cadres, expériences et représentations des solennités religieuses entre Italie et anciens Pays-Bas, 2019.
NEGRI, Cesare, Le gratie d’amore, Milán, 1602.
PÉREZ DE TUDELA, Almudena, “Crear, coleccionar, mostrar e intercambiar objetos: una perspectiva general de las fuentes de archivo relacionadas con las pertenencias personales de la infanta Isabel (1566-1599)”, en Van Wyhe, Cordula, (coord.), Isabel Clara Eugenia: soberanía femenina en las cortes de Madrid y Bruselas, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2011, pp. 543-572.
PONTREMOLI, Alessandro, “Coreografiar la gloria: danza y allegrezze en las entradas reales de Milán (1598-1599)”, en Beatriz Martínez del Fresno (ed. lit.), Coreografiar la historia europea: cuerpo, política, identidad y género en la danza, 2011, pp. 39-70.
REY, Pepe, “Laúd”, en Casares Rodicio, Emilio et. al. (eds.), Diccionario de la Música española e hispanoamericana, Vol. 6. Sociedad general de autores y editores, 2002.
ROCO DE CAMPOFRÍO, Juan, España en Flandes. Trece años de gobierno del archiduque Alberto (1595-1608), Madrid, Ayuntamiento de Alcántara, 1973.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, Alberto Mariano, “Teatro de la paz y el poder. La entrada triunfal de los archiduques en la ciudad de Amberes en 1599”, en Ollero Lobato, Francisco, Itinerarios urbanos y celebraciones públicas en la monarquía durante la Edad Moderna, Valencia, Tirant humanidades, 2023.
RODRÍGUEZ VILLA, Antonio, Correspondencia de la Infanta Archiduquesa Isabel Clara Eugenia con el Duque de Lerma y otros personajes, Madrid, Fortanet, 1906.
RODULFO HAZEN, Ignacio, El aire español. Usos musicales de la nobleza española en Italia (1580 1640), Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2023.
ROLDÁN, Eva Esteve, “La misa `La pastorela mía´ y la boda de Felipe III. ¿Música para un enlace real?", en Acta Musicológica, 93,(2), (2021), pp. 121-139. Proyecto MUSE , https://muse.jhu.edu/article/839241.
ROLDÁN, Eva Esteve, “Pedro Rimonte (1565-1627): análisis historiográfico”, en Revista de historiografía, 35, (2021), pp. 195-217.
ROS-FÁBREGAS, Emilio, “Music and ceremony during Charles V’s 1519 visit to Barcelona”, en Early music, 23(3), (1995), pp. 375-391.
RUIZ MAYORDOMO, Mª José, “Pavana de España y pavana española”, en Lolo, Begoña (ed.), Campos interdisciplinares de la Musicología. Sociedad Española de Musicología, 2001.
RUSSELL, Eleanor, “Pedro Rimonte in Brussels (c.1600.1614)”, en Anuario Musical, 28-29, (1973-74), pp. 181-208.
SÁNCHEZ, Magdalena “¿Recuerdos y afectos? La correspondencia de Isabel Clara Eugenia con el duque de Lerma”, en Van Wyhe, Cordula (coord.), Isabel Clara Eugenia: soberanía femenina en las cortes de Madrid y Bruselas, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2011, pp. 202-225.
TUCKER McGINNIS, “Negri, Cesare, detto il Trombone”, en Dizionario Biografico Degli Italiani, vol. 78, 2013. URL: https://www.treccani.it/enciclopedia/negri-cesare-detto-il-trombone_(Dizionario-Biografico). [Consultado el 22 de diciembre de 2024].
VIGNAL SOULEYREAU, Marie-Catherine, “Religion et politique en Lorraine au tournant des XVIe et XVIIe siècle”, en Europa Moderna. Revue d'histoire et d'iconologie, 1, (2020), pp. 60-107.
WERNER, Thomas, “La fiesta como legado de pacificación en los Países Bajos meridionales”, en De Jonje, Krista, García García, Bernardo et. al. (eds.) El legado de Borgoña. Fiesta y ceremonia cortesana en la Europa de los Austrias (1454-1658), Madrid, Marcial Pons Historia; Fundación Carlos de Amberes, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cristina Borreguero Beltrán, Gracia María Gil Martín

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the articles published in Investigaciones Históricas, época moderna y contemporánea will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in the journal Investigaciones Históricas, época moderna y contemporánea.
