Manuel Núñez de Arenas theater critic in the evening paper La Voz (1933)
DOI:
https://doi.org/10.24197/ihemc.O.2024.619-634Keywords:
Benavente, Calderón, Lorca, Madrid, TheaterAbstract
The paper examines a little-known facet of the intellectual activity of Manuel Núñez de Arenas in the months of February to June 1933 when he was a professor of French at the Velázquez Institute in Madrid. It is about his work as a theater critic in the Madrid afternoon newspaper La Voz: some fourteen articles referring to premieres or revivals in various Madrid theaters (Spanish Theater, Beatriz Theater, Zarzuela Theater). Thus, he analyzes works by Calderón, Benavente, Lorca or lesser-known authors, covering all genres: comedies, comic farces, dramas and tragedies.
Downloads
References
AGUILERA SASTRE, Juan, El debate sobre el teatro nacional en España (1900-1939). Ideología y estética, Madrid, Centro de Documentación Teatral, 2002.
ARBELOA, Víctor Manuel, “El Socialista versus El Debate (Enero-Septiembre 1933)”. Hispania Sacra, t. 66, 133 (2014), pp. 287-335.
GARCÍA-ABAD GARCÍA, María Teresa, Perfiles críticos para una historia del teatro español: “La Voz” y “La Libertad”, 1926-1936, Boulder (Colorado, Estados Unidos de América), Society of Spanish and Spanish-American Studies, 2000.
GIL FOMBELLIDA, M.ª Carmen, Rivas Cherif, Margarita Xirgu y el teatro de la II República, Madrid, Editorial Fundamentos (Colección Arte), 2003.
GÓMEZ GARCÍA, Alba, “El difícil equilibrio. La compañía de Irene López Heredia y Mariano Asquerino”, en Pedro Cabanilles, Juan (ed.), Jóvenes plumas del hispanismo: nuevos retos y enfoques de la investigación filológica, Madrid, Ediciones Complutense, 2018, pp. 115-129.
GONZÁLEZ GONZÁLEZ, Luis Mariano, “La escena madrileña durante la II República (1931-1939)”, Teatro, Alcalá de Henares, n° 9-10, 1996, pp. 274-332.
GUEREÑA, Jean-Louis, “El teatro en las Casas del Pueblo: el caso de Juan Almela Meliá”, en Moral Sandoval, Enrique (ed.), Centenario de la Casa del Pueblo de Madrid 1908-2008, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales-UGT Madrid, Fundación Progreso y Cultura, 2008, pp. 199-204.
LUIS MARTÍN, Francisco de, “La cultura socialista en España: de los orígenes a la guerra civil”, Ayer, 54 (2004), pp. 214-215, 222-223 y 231-232.
MAINER, José-Carlos, La edad de plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural, Madrid, Ediciones Cátedra, 1983.
MAINER, José Carlos, “Cien años después: sobre Electra”, en VII Congreso Internacional Galdosiano. Galdós y la escritura de la modernidad, Las Palmas de Gran Canaria, Ediciones del Cabildo de Gran Canaria, 2004, pp. 957-972.
MATEOS MARTÍNEZ, María Antonia, Verdad en la farsa. Teatro social en los centros obreros de Asturias (1900-1937), Universidad de Oviedo. Departamento de Filología Española, Tesis doctoral presentada bajo la dirección de Antonio Fernández Insuela, 2006.
McGAHA, Michael D., The theatre in Madrid during the Second Republic a checklist, London, Grant & Cutler Ltd. (Research bibliographies & checklists, 29), 1979 [Angel Berenguer Castellany, ed.].
MENÉNDEZ ONRUBIA, Carmen, “Anita Marcos: su aportación a la escena española del siglo XX”, Anales de la Literatura Española Contemporánea, vol. 41, 2 (2016), pp. 425-446.
SOLANAS BAGÜÉS, María José, “Publicaciones de Manuel Núñez de Arenas”, en “Manuel Núñez de Arenas: biografía y fortuna de un autor y su tesis”, Estudio preliminar a la reedición de D. Ramón de la Sagra, reformador social, Pamplona, Urgoiti editores, 2019, CXLIV-CXLVIII.
SOLANAS BAGÜÉS, María José, Manuel Núñez de Arenas y la historiografía española en el exilio, Tesis doctoral bajo la dirección de Ignacio Peiró Martín, Universidad de Zaragoza, 2021.
THIBAUDET, Albert, “Les Lettres au Collège” [1º de marzo de 1927], texto recogido en sus Réflexions sur la Littérature (II), Paris, Gallimard, 6ª ed., 1940.
ZAMORA MUÑOZ, María José, El tricentenario de Lope de Vega. Una conmemoración cultural en la España de 1935, Tesis doctoral, Madrid, Universidad Rey Juan Carlos, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the articles published in Investigaciones Históricas, época moderna y contemporánea will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in the journal Investigaciones Históricas, época moderna y contemporánea.
