Teacher-perceived difficulties in teaching Physical Education in English
DOI:
https://doi.org/10.24197/aefd.26.2024.84-115Keywords:
PE, bilingual education, teacher´s perceptions, difficultiesAbstract
The Spanish-English Bilingual Programme of the Community of Madrid currently includes half of the state schools, with Physical Education being one of the most frequently selected subjects to be taught in English. This work focuses on the difficulties that teachers face in teaching the contents of this subject in English. A descriptive, cross-sectional, ex post facto design study was carried out with a mixed methodology, using fieldwork focused on the collection of diversified information through questionnaires (n=104), interviews (n=11) and discussion groups (n=10) to a sample of 104 bilingual physical education teachers. Results show that teaching Physical Education in English entails a series of difficulties, especially those directly related to the teacher-pupil communication processes. This situation is of particular concern as it is a fundamental element for the correct assimilation of the specific learning of the subject.
Downloads
References
Birt, Linda; Scott, Suzanne; Cavers, Debbie; Campbell, Christine; Walter, Fiona (2016). Member checking: a tool to enhance trustworthiness or merely a nod to validation? Qualitative Health Research, 26(13), 1802-1811. DOI: https://doi.org/10.1177/1049732316654870
Cenoz, Jasone; Genesee, Fred; Gorter, Durk (2014). Critical analysis of CLIL: Taking stock and looking forward. Applied Linguistics, 35(3), 243-262. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/amt011
Chiva-Bartoll, Óscar; Isidori, Emanuell; Fazio, Alessandra (2015). Educación Física bilingüe y pedagogía crítica: una aplicación basada en el Judo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 28, 110-115. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34812
Chiva-Bartoll, Óscar (2017) ¿Afecta la metodología CLIL a la idiosincrasia de la clase de Educación Física? Revista de Investigación Magister, (1), 1-10.
Comisión Europea (1995). Libro blanco sobre la educación y la formación. Enseñar y aprender hacia la sociedad cognitiva. Comisión Europea. https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/publication/d0a8aa7a-5311-4eee-904c-98fa541108d8/language-es
Comunidad de Madrid (2023). Madrid, comunidad bilingüe 2022-2023. Dirección General de Bilingüismo y Calidad de la Enseñanza. Consejería de Educación, Ciencia y Universidades de la Comunidad de Madrid. https://www.comunidad.madrid/transparencia/sites/default/files/plan/document/bvcm050930.pdf
Coral-Mateu, Josep; Lleixà-Arribas, Teresa (2016). Physical education in content and language integrated learning: successful interaction between physical education and English as a foreign language. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 19(1), 108-126. DOI: https://doi.org/10.1080/13670050.2014.977766
Coral-Mateu, Josep; Urbiola, Meritxell; Sabaté, Eduard; Bofill, Josep; Lleixà-Arribas, Teresa; Vilà-Baños, Ruth (2017). Does the teaching of physical education in a foreign language jeopardise children's physical activity time? A pilot study. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-16. DOI: https://doi.org/10.1080/13670050.2017.1407289
De Andrés-Pizarro, Josep (2000). El análisis de estudios cualitativos. Atención Primaria, 25(1), 42-46. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(00)78463-0
Escobar-Pérez, Jazmine; Cuervo-Martínez, Ángela (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36.
Escobosa-Morera, Gloria; Lleixà-Arribas, Teresa; Coral-Mateu, Josep (2019). Diseño del prototipo de una web-App de Educación Física en Content and Language Integrated Learning (CLIL). Journal of Sport and Health Research. 11(Supl 1), 1-16.
Eurydice (2006). Aprendizaje integrado de contenidos y lenguas (AICLE) en el contexto escolar europeo. Ministerio de Educación y Ciencia. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información y Publicaciones. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=12139_19
Fazio, Alessandra; Isidori, Emmanuelle; Chiva-Bartoll, Óscar (2015). Teaching Physical Education in English using CLIL Methodology: A Critical Perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 918-926. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.041
Fernández-Agüero, María; Hidalgo-McCabe, Elisa (2020). CLIL Students’ Affectivity in the Transition between Education Levels: The Effect of Streaming at the Beginning of Secondary Education. Journal of Language, Identity & Education, 1-15. DOI: https://doi.org/10.1080/15348458.2020.1795864
Fernández-Fernández, Raquel; Halbach, Ana (2011). Analysing the situation of teachers in the Madrid bilingual project after four years of implementation. En Y. Ruiz de Zarobe, J.M. Sierra-Del Plo y F. Gallardo del Puerto (Eds.), Content and foreign language integrated learning. Contributions to multilingualism in European contexts (pp. 241-270). Peter Lang.
García-Ferrando, Manuel; Alvira-Martín, Francisco Ricardo; Alonso-Benito, Luis Enrique; Escobar-Mercado, Modesto (2016). El análisis de la realidad social: Métodos y técnicas de investigación (4º Edición). Alianza Editorial.
Gil-López, Víctor; González-Víllora, Sixto; Hortigüela-Alcalá, David (2021). Learning foreign languages through content and language integrated learning in physical education: A systematic review. Porta Linguarum. An International and Interuniversity Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (35), 165-182. https://doi.org/10.30827/portalin.v0i35.15785
Halbach, Ana (2008). Una metodología para la enseñanza bilingüe en la etapa de Primaria. A Bilingual Methodology in Primary Schools. Revista de Educación, (346), 455-466.
Hernando-Garijo, Alejandra (2016). Caracterización de los aspectos metodológicos empleados en la materia de educación física en centros públicos de secundaria con sección bilingüe en inglés de Castilla y León. [Tesis doctoral]. Universidad de Burgos.
Herrero-Rámila, César (2015). El programa de colegios bilingües de la Comunidad de Madrid: un análisis del proceso de cambio ocurrido a través de sus profesores. [Tesis Doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid.
Hortigüela-Alcalá, David; Hernando-Garijo, Alejandra (2015). El atletismo bajo el enfoque metodológico CLIL en la educación física bilingüe. Tándem: Didáctica de la Educación Física, (50), 54-58.
Lancaster, Nina Karen (2016). Stakeholder Perspectives on CLIL in a Monolingual Context. English Language Teaching, 9(2), 148-177. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/elt.v9n2p148
Laorden-Gutiérrez, Cristina; Peñafiel-Pedrosa, Eva (2010). Proyectos bilingües en los centros de la Comunidad Autónoma de Madrid: Percepción de los equipos directivos. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 325–344.
Lasagabaster-Herrarte, David; Ruiz De Zarobe, Yolanda (2010). CLIL in Spain. Implementation, Results and Teacher Training. Cambridge Scholars Publishing.
Lasagabaster-Herrarte, David; Sierra-Plo, Juan Manuel (2009). Immersion and CLIL in English: more differences than similarities. ELT journal, 64(4), 367-375. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccp082
López-Rupérez, Francisco; Gisbert da Cruz, Xavier; García-García, Isabel; Vinuesa-Benítez, Virginia (2019). Evaluación comparada de la calidad normativa de los programas de enseñanza bilingüe en España. Evidencias y recomendaciones. Universidad Camilo José Cela.
Lova-Mellado, María; Bolarín-Martínez, María José; Porto Currás, Mónica (2013). Programas bilingües en Educación Primaria: valoraciones de docentes. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las lenguas extranjeras, (20), 253-268.
Martínez-Hita, Francisco José; García-Canto, Eliseo (2017). Influencia del bilingüismo en el tiempo de compromiso motor en Educación Física. Retos, (32), 178-182. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.51805
Martínez-Hita, Francisco José; Granero-Gallegos, Antonio; Gómez-López, Manuel (2022). Design and validation of a tool to evaluate CLIL in Physical Education sessions. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (37), 193-210.
Orden 5958/2010, de 7 de diciembre, por la que se regulan los colegios públicos bilingües de la Comunidad de Madrid. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 17, de 21 de enero de 2011, pp. 36 a 66. https://www.comunidad.madrid/sites/default/files/doc/educacion/orden_5958-2010_de_7_de_diciembre.pdf
Orden 972/2017, de 7 de abril, de la Consejería de Educación, Juventud y Deporte, por la que se regulan los institutos bilingües español-inglés de la Comunidad de Madrid. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 99, de 27 de abril de 2017, pp. 102 a 108. http://w3.bocm.es/boletin/CM_Orden_BOCM/2017/04/27/BOCM-20170427-11.PDF
Orden 104/2024 del Consejero de Educación, Ciencia y Universidades de la Comunidad de Madrid por la que establece la vuelta a la enseñanza en castellano de las asignaturas de Ciencias Sociales, en la etapa de Educación Primaria, y de Geografía e Historia, en la etapa Educación Secundaria, para el próximo curso 2024/2025.
Ordóñez-Dios, Alfonso; Bores-García, Daniel; Polo-Recuero, Beatriz (2024). Adaptaciones metodológicas y necesidades formativas del profesorado de Educación Física bilingüe. Retos, 61, 267–276. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v61.107196
Pedrosa-García, Ignacio; Suárez-Álvarez, Javier; García-Cueto, Eduardo (2013). Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teóricos y Métodos para su Estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-20. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.2.11820
Pérez-Cañado, María Luisa (2016). Evaluating CLIL programmes: Instrument design and validation. Pulso. Revista de educación, (39), 79-112.
Pérez-Cañado, María Luisa (2020). CLIL and elitism: myth or reality? The Language Learning Journal, 48(1), 4-17. DOI: https://doi.org/10.1080/09571736.2019.1645872
Pérez-Jurado, Susana; Martínez-Aznar, María Mercedes (2020). El proceso de implantación del bilingüismo en Science en un centro concertado de Primaria y Secundaria. Revista Complutense de Educación, 31(1), 13-24. DOI: https://doi.org/10.5209/rced.61723
Porto-Currás, Mónica; Bolarín-Martínez, María José; Lova-Mellado, María (2020). Programas bilingües en centros de Educación Primaria, ¿qué dicen los docentes implicados en su desarrollo? DOI: http://dx.doi.org/10.6018/educatio.452951
Rodríguez-Gómez, Gregorio; Gil-Flores, Javier; García-Jiménez, Eduardo (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
Ruiz de Zarobe, Yolanda (2013). CLIL implementation: From policy-makers to individual initiatives. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16(3), 231–243. DOI: https://doi.org/10.1080/13670050.2013.777383
Salvador-García, Celina; Chiva-Bartoll, Óscar; Fazio, Alessandra (2016). Características del Aprendizaje Integrado de Contenidos de Educación Física y Lengua Extranjera. Retos, 29, 120-125.
Salvador-García, Celina; Chiva-Bartoll, Óscar; Capella-Peris, Carlos (2022). Bilingual Physical Education: The Effects of CLIL on Physical Activity Levels. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(1), 156-165. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/13670050.2019.1639131
Salvador-García, Celina; Chiva-Bartoll, Óscar; Hortigüela-Alcalá, David; Marzà, Anna (2024). Guide to apply CLIL in PE: a models based framework perspective. Universidad de Burgos. http://hdl.handle.net/10259/9198
San Isidro- Agrelo, Xavier; Lasagabaster- Herrarte, David (2019). Monitoring of Teachers’ Views on Both clil and the Development of Pluriliteracies: A Longitudinal Qualitative Study. English Language Teaching, 12(2), 1-16. DOI: https://doi.org/10.5539/elt.v12n2p1
Vaughn, Sharon; Schumm, Jeane Shay; Arguelles, María Elena (1997). The ABCDE’s of co-teaching. Teaching Exceptional Children, 30(2), 4-10. DOI: https://doi.org/10.1177/004005999703000201
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alfonso Ordóñez-Dios, Daniel Bores-García, Beatriz Polo-Recuero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Agora for Physical Education and Sport will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Ágora para la Educación Física y el Deporte.
