The playground: towards a new space based on the perceptions of 5-year-old preschool children
DOI:
https://doi.org/10.24197/aefd.26.2024.168-187Keywords:
Spontaneous motor behaviour, playground, physical activity, relationshipsAbstract
El objetivo de este estudio fue valorar el comportamiento motriz de escolares durante el tiempo de recreo, conocer sus percepciones sobre el patio de recreo actual e ideal, y proponer un nuevo espacio. Para ello, se les observó durante el tiempo de recreo, se les entrevistó para conocer sus percepciones sobre el patio actual e ideal, y realizaron un dibujo sobre este último. Los resultados muestran que suelen relacionarse en pequeños grupos y realizan actividades de tipo locomotor, ocupando todo el espacio. Su patio ideal contendría gran cantidad de recursos y zonas naturales, además de posibilidades para desarrollar habilidades motrices.
Downloads
References
Blaes, Aurélie, Ridgers, Nicola D., Aucouturier, Julien, Van Praagh, Emmanuel, Berthoin, Serge y Baquet, Georges (2013). Effects of a playground marking intervention on school recess physical activity in French children. Preventive Medicine, 57(5), 580-584.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2013.07.019
Brez, Caitlin y Sheets, Virgil (2017). Classroom benefits of recess. Learning Environments Research, 20, 433-445. Recuperado el 16 de enero de 2024 en: https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10984-017-9237-x
Calahorro-Cañada, Fernando, Torres-Luque, Gema, López-Fernández, Ivan y Carnero, Elvis A. (2020). Sedentariness and physical activity during school recess are associated with VO2Peak. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 4733. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17134733
Carbonell, Jaume (2016). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Ediciones Morata.
Cheng, Sue, Coolkens, Rosalie, Ward, Phillip y Iserbyt, Peter (2021). Generalization from physical education to recess during an elementary sport education season. Journal of Teaching in Physical Education, 41(3), 492-501. DOI: http://dx.doi.org/10.1123/jtpe.2020-0166
Coffey, Amanda y Atkinson, Paul (2005). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Editorial Sage.
Escalante, Yolanda, García-Hermoso, Antonio, Backx, Karianne y Saavedra, Jose M. (2014). Playground designs to increase physical activity levels during school recess: a systematic review. Health Education & Behavior, 41(2), 138-144. DOI: https://doi.org/10.1177/1090198113490725
Fullan, Michael (2002). El significado del cambio educativo: uncuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 6(1-2), 1-14.
Gamboa, Rodrigo y Cacciuttolo, Carola (2015). Juego libre y espontaneo en el patio de recreo en educación infantil...¿ A qué juegan los niños?. En 11º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias 28 de septiembre al 2 de octubre de 2015 Ensenada, Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. Recuperado el 16 de enero de 2024 de: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7184/ev.7184.pdf
González-Calvo, Gustavo, Martínez-Álvarez, Lucio y Hortigüela-Alcalá, David (2018). La influencia de los espacios para el desarrollo del proceso de enseñanza/aprendizaje en educación física: una perspectiva autoetnográfica. Retos, 34: 317-322. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.63672
Hall-López, Javier A., Ochoa-Martínez, Paulina Y., Macías, Raúl A., Zúñiga, Rodrigo y Sáenz-López, Pedro (2018). Actividad física moderada a vigorosa en educación física y recreo en estudiantes de primaria y secundaria de la frontera México-USA. Sportis, 4(3), 426-442. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.3.3175
Harten, Nathan, Olds, Tim y Dollman, John (2008). The effects of gender, motor skills and play area on the free play activities of 8–11 year old school children. Health & Place, 14(3), 386-393. DOI: https://doi.org/10.1016/j.healthplace.2007.08.005
Hazlehurst, Marnie F., Wolf, Kathleen. L., Simmons, Cary, Nieto, Carolina, Steiner, Mary K., Garrett, Kimberly A., Faino, Anna V., Ubalde-López, Mónica, López-Toribio, María y Tandon, Pooja S. (2023). Physical activity and social interaction assessments in schoolyard settings using the System for Observing Outdoor Play Environments in Neighborhood Schools (SOOPEN). International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 20(1), 94. DOI: https://doi.org/10.1186/s12966-023-01483-5
Holmes, Robin M. (2012). The Outdoor Recess Activities of Children at an Urban School: Longitudinal and Intraperiod Patterns. American Journal of Play, 4(3), 327-351. Recuperado el 16 de enero de 2024 de: https://www.museumofplay.org/app/uploads/2022/01/4-3-article-the-outdoor-recess-activites-of-children-at-an-urban-school.pdf
Iserbyt, Peter, van der Mars, Hand, Drijvers, Hannelore y Seghers, Jan (2022). Generalization of Participation in Fitness Activities From Physical Education to Lunch Recess by Gender and Skill Level. Journal of Teaching in Physical Education, 42(1), 34-43.
DOI: http://dx.doi.org/10.1123/jtpe.2021-0091
London, Rebeca A. (2019). The right to play: Eliminating the opportunity gap in elementary school recess. Phi Delta Kappan, 101(3), 48-52. DOI: https://doi.org/10.1177/0031721719885921
Lowenfeld, Viktor y Lambert, Brittain W. (1980). Desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz.
Manzini, Jorge L. (2000). Declaración de Helsinki: principios éticos para la investigación médica sobre sujetos humanos. Acta Bioethica, 6(2), 321-334. Recuperado el 16-1-24: https://scielo.conicyt.cl/pdf/abioeth/v6n2/art10.pdf
Méndez-Giménez, Antonio (2020). Beneficios físicos, intrapersonales e interpersonales de las intervenciones en el patio de recreo en educación primaria. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 9(2), 47–58. DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.431111
National Center of Safe Supportive Learning Environments (2018). What is school climate?. National School Climate Center. Recuperdo el 16 de enero de 2024 de: www.schoolclimate.org/about/our-approach/what-is-school-climate
Nicholls, Jamie P. (2007). 7Cs on the ground: process of design for an outdoor play space at a childcare centre in Vancouver [Tesis]. https://open.library.ubc.ca/soa/cIRcle/collections/ubctheses/831/items/1.0100995
Pearson, Rebeca y Howe, Julia (2017). Pupil participation and playground design: Listening and responding to children’s views. Educational Psychology in Practice, 33(4), 356-370. DOI: https://doi.org/10.1080/02667363.2017.1326375
Pereira, Vania S., Rodríguez, José E., Pereira, Beatriz y Condessa, Isabel (2018). Children’s games during school recess in the first cycle of basic education in northern portugal. Movimento, 24, 859-874. Recuperado el 16 de enero de 2024 de: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/76335/50400
Gras, Pablo y Paredes, Jorge (2015). El recreo ¿sólo para jugar?. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 36, 18-27. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5391808
Raney, Marcela A., Hendry, Colletee F. y Yee, Samantha A. (2019). Physical activity and social behaviors of urban children in green playgrounds. American journal of Preventive Medicine, 56(4), 522-529. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2018.11.004
Ridgers, Nicola D., Stratton, Gareth y McKenzie, Thomas L. (2010). Reliability and validity of the System for Observing Children’s Activity and Relationships during Play (SOCARP). Journal of Physical Activity and Health, 7(1), 17-25. DOI: https://doi.org/10.1123/jpah.7.1.17
Ridgers, Nicola, Stratton, Gareth, Fairclough, Stuart J. y Twisk, Jos W. R. (2007). Long-term effects of a playground marking and physical structures on children's recess physical activity levels. Preventive Medicine, 44, 393-397. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2007.01.009
Rodríguez-Fernández, José E., Rico-Díaz, Javier, Neira-Martín, Pedro J. y Navarro-Patón, Rubén (2020). Actividad física realizada por escolares españoles según edad y género (Physical activity carried out by Spanish schoolchildren according to age and gender). Retos, 39, 238-245. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77252
Salas-Sánchez, María I. y Vidal-Conti, Josep (2023). Intervenciones en patios escolares para aumentar la actividad física. Revisión sistemática. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 11(30), 1-32. DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.490251
Salas-Sánchez, María Isabel, y Vidal-Conti, Josep (2020). Orientaciones para crear patios activos en los centros escolares. Retos, 38, 745-753. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73038
Saldaña, Dafne (2018). Reorganizar el patio de la escuela, un proceso colectivo para la transformación social. Hábitat y Sociedad, 11, 185-199. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2018.i11.11
Saraiva, Linda M., Pontes, Susana, Santos, Fernando y Sá, César (2021). El recreo escolar en la Educación Infantil: desafíos y oportunidades de múltiples aprendizajes. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(1), 91-110. DOI: http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.5971
Smith, Brett y McGannon, Kerry R. (2018). Developing rigor in qualitative research: Problems and oppportunities within sport and exercise psychology. International Review and of Sport Exercise Psychology, 11(1), 101-121. DOI: https://doi.org/10.1080/1750984X.2017.1317357
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrea Hernández Martínez, Yolanda Sánchez-Matas, Rocío Moreno Gallego

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Agora for Physical Education and Sport will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Ágora para la Educación Física y el Deporte.
