The disinherited of the railway. An analysis of the development of the Spanish railway network in the 19th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/6j0yr891

Keywords:

Railways, Spain, 19th Century, Economic History, Network Design

Abstract

This article investigates the development of the Spanish railway network during the final third of the 19th century, emphasizing the interplay between economic rationality and political pressures in its planning and execution. By analyzing legislative debates and technical reports from 1864 to 1877, the study explores the role of local powers in shaping railway policy. The findings indicate that, although experts accurately identified the main shortcomings of Spain’s basic railway network, they prioritized territorial equity by addressing the demands of the "disinherited" provinces. Between 1877 and 1901, the network’s size doubled, extending railway access to even the most remote regions of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARQUÍN, Rafael, “Segovia versus Ávila: la conexión ferroviaria entre Madrid y la Cuenca del Duero (1845-1865)”, Investigaciones de Historia Económica = Economic History Research, 8/3 (2012), pp. 144-53.

BARQUÍN, Rafael, “Castillos en el aire, caminos de hierro en España: la construcción de la red ferroviaria española”, Revista de la historia de la economía y de la empresa, 10 (2016), pp. 289-317.

BARQUÍN, Rafael, LARRINAGA, Carlos, “Los límites de la intervención pública: ingenieros de caminos y ferrocarriles en España (1840-1877)”, Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales, 43 (2020), pp. 27-56.

BRODER, Albert, Los ferrocarriles españoles (1854-1913): el gran negocio de los franceses, Madrid, Fundación de los ferrocarriles españoles, 2012.

CASAÑAS, Magi, “El ferrocarril en España, 1844-1868. Consideraciones en torno a una crisis”, Investigaciones Económicas, 4 (Septiembre–Diciembre 1977), pp. 39-68.

CASARES, Aníbal, Estudio histórico-económico de las construcciones ferroviarias españolas en el siglo XIX, Madrid, Instituto iberoamericano de desarrollo económico, 1973.

CASTELLVI, David, “La compañía de ferrocarriles de Zaragoza a Pamplona: robo de subvenciones y estafa piramidal”, Revista de Historia Industrial, 83 (2021), pp. 105-32.

CASTELLVI, David, BARQUÍN, Rafael, “Las subvenciones adicionales en la compañía ferroviaria MZA”, Revista de Historia Económica = Journal of Iberian and Latin American Economic History , 36/3 (2018), pp. 457-80.

COMÍN, Francisco, MARTÍN, Pablo, MUÑOZ, Miguel, VIDAL, Javier,150 años de historia de los ferrocarriles españoles, Vol. I, Madrid, Anaya, 1998.

CUÉLLAR, Domingo, “Las obras públicas y el marco institucional durante la Restauración. El Ministerio de Fomento (1875-1913)”, Tst: Transportes, Servicios y telecomunicaciones, 2 (2002), pp. 71-95.

CUÉLLAR, Domingo, “Razones y maravedís: una mirada crítica a los negocios del ferrocarril en España (1844-1943)”, Hispania Nova: Revista de historia contemporánea, 16 (2018), pp. 522-57.

CUÉLLAR, Domingo, SÁNCHEZ, Andrés (eds), 150 Años de ferrocarril en Andalucía: un balance, Sevilla, Junta de Andalucía, 2008.

ESTEBAN-OLIVER, Guillermo, MARTÍ-HENNEBERG, Jordi, “The expansion of the Spanish railway network (1848–1941): an analysis through the evolution of its companies”, Revista de Historia Industrial – Industrial History Review, XXXI, 85 (2022), pp. 87-144.

ESTEBAN-OLIVER, Guillermo, “On the right track? Railways and population dynamics in Spain, 1860–1930”, European Review of Economic History, 27/4 (2023), pp. 606-633.

FERNÁNDEZ MERA, María Victoria, “La evolución de las comisiones parlamentarias: la creación de las comisiones permanentes legislativas”, Cuadernos de Derecho Público, 33 (2008), pp. 89-119.

FRAX ROSALES, Esperanza, “Las leyes de Bases de Obras Públicas en el siglo XIX”, Revista de Estudios Políticos, 93 (1996), pp. 513-28.

GARCÍA MAHAMUT, Rosario, “La evolución de las Comisiones Parlamentarias durante el siglo XIX”, en Historia y derecho: estudios jurídicos en homenaje al profesor Arcadio García Sanz, Valencia, Tirant lo Blanch, 1995, pp. 305-32.

GARCÍA RAYA, Joaquín, “Cronología básica del ferrocarril español de vía ancha”, en IV Congreso Historia Ferroviaria, Málaga, Junta de Andalucía, 2006.

GÓMEZ MENDOZA, Antonio, Ferrocarriles y cambio económico en España 1855-1913: un enfoque de nueva historia económica, Madrid, Alianza, 1982.

GÓMEZ MENDOZA, Antonio, Ferrocarril, industria y mercado en la modernización de España, Madrid, Espasa Calpe, 1989.

GONJO, Yasuo, “Le «plan Freycinet», 1878-1882: un aspect de la «grande dépression» économique en France”, Revue Historique, 248/1 (1972), pp. 49-86.

HERNÁNDEZ SEMPERE, Telesforo, Ferrocarriles y capitalismo en el País Valenciano 1843-1879, Valencia, Ayuntamiento de Valencia, 1983.

HERRANZ, Alfonso, Infraestructuras y crecimiento económico en España (1850-1935), Madrid, Fundación de los ferrocarriles españoles, 2008.

MARTÍ-ROMERO, Jordi, SAN JOSÉ, Adriá, MARTÍ-HENNEBERG, Jordi, “The radiality of the railway network in Spain during its early stages (1830-1867). An assessment of its territorial coherence”, Social Science History ,45/2 (2021), pp. 363-89.

MARTYKÁNOVÁ, Darina, “Por los caminos del progreso. El universo ideológico de los ingenieros de caminos españoles a través de la Revista de Obras Públicas (1853-1899)”, Ayer 68/4 (2007), pp. 193-219.

MARTYKÁNOVÁ, Darina, “Remover los obstáculos. Los ingenieros de caminos españoles y sus visiones del Estado durante la segunda mitad del siglo XIX”, Historia y Política, 36 (2016), pp. 49-73.

MATEO DEL PERAL, Diego, “Los orígenes de la política ferroviaria en España (1844-1877)”, en Los ferrocarriles en España 1844-1943, 29-159, Madrid, Servicio de Estudios del

MENÉNDEZ, Fernando, CORDERO, Ramón, “El sistema ferroviario español”, en Los ferrocarriles en España 1844-1943, Vol. I, Madrid, Servicio de Estudios del Banco de España, 1978, pp. 163-338.

MITCHELL, Brian Redman, International Historical Statics Europe 1750-1988. Nueva York: Stockton Press, 1992.

ORMAECHEA, Ángel Ma, Ferrocarriles en Euskadi (1855-1936), Vol. I, Madrid, Fundación de los ferrocarriles españoles, 2019.

ORTÚÑEZ, Pedro Pablo, “Gobernanza en la regulación del sector ferroviario español. Un análisis histórico: 1844-1941”, Revista de Historia Industrial, 61 (2016), pp. 79-110.

PASCUAL DOMÈNECH, Pere, Los caminos de la era industrial. La construcción y financiación de la Red Ferroviaria Catalana (1843-1898), Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona, 1999.

RAMOS, José Luis, MARTÍNEZ VARA, Tomás, “Las ideas económicas de los ingenieros de caminos: la Revista de Obras Públicas (1853-1936)”, Investigaciones de Historia Económica, 11 (2008), pp. 9-38.

TEDDE DE LORCA, Pedro, “Las compañías ferroviarias en España (1855-1935)”, en Los ferrocarriles en España 1844-1943, II, Madrid, Servicio de Estudios del Banco de España, 1978, pp. 9-355.

WAIS, Francisco, Historia de los ferrocarriles españoles, Vol. I, Madrid, Fundación de los ferrocarriles españoles, 1974.

Downloads

Published

2025-12-18

Issue

Section

MISCELLANY