«You don't have sex. Only a film library hangs between your legs».

The construction of dissident sexual identity through mass media in El dia que va morir Marilyn, by Terenci Moix

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/mcreilq.2.2025.21-40

Keywords:

Terenci Moix, dissident sexual identity, counterculture, mass culture, mass media

Abstract

Terenci Moix entered into the Catalan literature during the beginning of an era: the entry of Western societies into postmodernity. Furthermore, he did it in a language, Catalan, that was struggling to become normalized in its own territory, after being banned and persecuted by the Francoist regime. In this context, his works represent a renewal for this literature, caused, on the one hand, by the themes his books introduce (countercultural, erotic and main LGBTIAQ+ characters) and, on the other hand, by the claim he makes of mass media (cinema, radio, comics, songs and television, among many others). Precisely, this paper explores the importance of these genres and their mythical references in the fictional construction of the dissident sexual identity in the novel El dia que va morir Marilyn characters. At the same time, those fictional identities are compared with the one that Moix constructs about himself in his memoirs, and the identities are related to the historical period in which they are located (the fifties and sixties of the 20th century) and with the bibliography that has been recently published about the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benet, Carlota (2010). Terenci contra la cultura del «mel i mató». En Ramon Panyella (Ed.), Concepcions i discursos sobre la modernitat en la literatura catalana dels segles XIX i XX (pp. 247-259).

Bou, Enric (1978). El premi «Víctor Català»: una aproximació al conte català sota el franquisme. Els Marges, 12, 102-108. Recuperado el 7 de diciembre de 2024 en: https://raco.cat/index.php/Marges/article/view/103615/157632.

C. R. [¿?], (20/12/1969). La mitad de los premios quedaron desiertos en la «XIX Festa Literària de la Nit de Santa Llúcia». Destino, 1681, 84. Recuperado el 7 de diciembre de 2024 en: https://arca.bnc.cat/arcabib_pro/ca/catalogo_imagenes/grupo.do?path=1339875.

Dasca, Maria (2021). Tourism, mass culture and literature: two travel books by Terenci Moix published in the 1970s. Bulletin of Spanish Studies, vol. XCVIII, 9, 1469-1491. Recuperado el 7 de diciembre de 2024 en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14753820.2021.2000747.

Domínguez, Fermín (2021). Compromiso generacional de Terenci Moix en el libro de memorias Extraño en el paraíso. Revista Clepsydra, 21, pp. 53-72. Recuperado el 7 de diciembre de 2024 en: https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/25242/CL_21_%282021%29_03.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Gallardo, Laurent (2023). La torre de los vicios capitales de Terenci Moix: elogio del cuerpo deseante. Estudios LGBTIQ+ Comunicación y Cultura, 3(2), 227-238. Recuperado el 7 de diciembre de 2024 en: https://revistas.ucm.es/index.php/ESLG/article/view/91899.

González-Allende, Iker (2016). Onanismo y emigración gay en las memorias de Terenci Moix. En Nuria Godón y Michael J. Horswell (Eds.), Sexualidades periféricas. Consolidaciones literarias y fílmicas en la España de fin de siglo XIX y fin de milenio (pp. 183-208).

Huyssen, Andreas (1986). Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Trad. Pablo Gianera. Adriana Hidalgo Editora.

Mari, Jorge (2000). La astronomía de la pasión: espectadores y estrellas en El día que murió Marilyn de Terenci Moix. MLN, vol. 115, 2, 224-247. Recuperado el 7 de diciembre de 2024 en: https://muse.jhu.edu/article/22615.

Merlo-Morat, Philippe (1997a). Le cinéma mythique de Terenci Moix. Hispanística XX, 15, 311-330. Recuperado el 15 de marzo de 2025 en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3609210.

Merlo-Morat, Philippe (1997b). Le roman historique de Terenci Moix: de l’histoire au mythe [Tesis doctoral, Université Jean Monnet (Saint-Étienne)].

Merlo-Morat, Philippe (2023a). Terenci Moix: «enfant terrible» y adulto precursor de la literatura española LGBTQI+. Estudios LGBTIQ+ Comunicación y Cultura, 3(1), 107-127. Recuperado el 7 de diciembre de 2024 en: https://revistas.ucm.es/index.php/ESLG/article/view/90097.

Merlo-Morat, Philippe (2023b). Terenci Moix o unas memorias para la posteridad. Estudios LGBTIQ+ Comunicación y Cultura, 3(1), 3-13. Recuperado el 15 de marzo de 2025 en: https://revistas.ucm.es/index.php/ESLG/article/view/87590.

Mira, Alberto (2016). El niño queer en El peso de la paja de Terenci Moix. En Rafael M. Mérida (Ed.), Masculinidades disidentes (pp. 185-206).

Mira, Alberto (2023). Carne kitsch: Homoerotismo y cinefilia en tres textos de Terenci Moix. Estudios LGBTIQ+ Comunicación y Cultura, 3(1), 15-24. Recuperado el 7 de diciembre de 2024: https://revistas.ucm.es/index.php/ESLG/article/view/87549.

Moix, Terenci (1969). El dia que va morir Marilyn. Edicions 62.

Moix, Terenci (1990). El peso de la paja – 1. Memorias. El cine de los sábados. Plaza & Janés Editores.

Moix, Terenci (1993). El peso de la paja – 2. Memorias. El beso de Peter Pan. Plaza & Janés Editores.

Moix, Terenci (2007). Historia social del cómic. Bruguera.

Molas, Joaquim (1971). Una cultura en crisi. Edicions 62.

Picornell, Mercè (2013). Continuïtats i desviacions. Debats critics sobre la cultura catalana en el vèrtex 1960/1970. Palma: Lleonard Muntaner Editor.

Santacana, Carles (2018). Quan tot semblava possible… Els fonaments del canvi cultural a Espanya (1960-1975). Publicacions de la Universitat de València.

Downloads

Published

2025-06-27

How to Cite

«You don’t have sex. Only a film library hangs between your legs».: The construction of dissident sexual identity through mass media in El dia que va morir Marilyn, by Terenci Moix. (2025). MariCorners: Revista De Estudios Interdisciplinares LGTBIA+ Y Queer, 2(2), 21-40. https://doi.org/10.24197/mcreilq.2.2025.21-40