Towards a Conceptualization of La Cuerpa: Decolonial Feminism, and Travesti/Trans- Counterculture
DOI:
https://doi.org/10.24197/mcreilq.2.2025.215-238Keywords:
cuerpa, decolonial feminism, travesti theory, performanceAbstract
This study explores the conceptualization of la cuerpa, a concept that, since the post-war era, has evolved in academia and artistic expressions. Although still in theoretical development, la cuerpa acquires relevance through its political use in the transfeminist alliance that unites Spanish-speaking feminism and travesti/trans- countercultural activism. By tracing its emergence through the feminization of the Spanish language, this paper connects its political-symbolic dimension with the proposals of communitarian feminism, positioning it as a decolonial territory and biopolitical dispositif. The study finds parallels in the practices of artists and theorists of the Southern Cone, identifying la cuerpa as an apparatus used by those who enunciate themselves through travestismo. Through the analysis of the performance Tiananmen (1989) by the Chilean collective Las Yeguas del Apocalipsis (1988-1997), it is argued that la cuerpa not only reflects its historical context as an element produced by its time, but also acts as an apparatus that shapes the era in which it is inscribed, producing an epoch.
Downloads
References
Álvarez, Gerardo y Álvarez Díaz, Andrea (2021, julio). Feminización de la lengua y el lenguaje inclusivo. Una mirada interdisciplinaria. Atenea (Concepción), 523, 381-392.
Ana Macho (2021, julio). Ana Macho—Cuerpa (Video Oficial) [Video]. YouTube. Disponible en https://www.youtube.com/watch? v=ff3B2MQ4BvY
Bilbao, Bárbara (2019). El cuerpo como trinchera. Experiencias contrainformacionales y modos de configurar la resistencia desde la práctica política del feminismo argentino. Publicaciones Ciencias Sociales Universidad Nacional de Quilmes.
Bleier, Uri (2024). Esta cuerpa mía. Alfaguara.
Carvajal, Fernanda (2023). La convulsión coliza. Yeguas del apocalipsis (1987-1997). Metales Pesados.
Carvajal, Fernanda y De la Fuente, Alejandro. Archivo Yeguas del Apocalipsis (AYA) (2018). D21 Proyectos de Arte. Disponible en https://www.yeguasdelapocalipsis.cl/inicio/
Casas, Francisco (2004). Yo, yegua. Pequeño Dios.
Cienfuegos, Shane (2020). A través del CIStema. Memorias y reflexiones de una travesti chica. Catalonia.
Donoso, José (1966). El lugar sin límites. Alfaguara.
Gargallo Celentani, Francesca (2012). Feminismos desde Abya Yala. Ideas y proposiciones de las mujeres de 607 pueblos en nuestra América. Corte y Confección.
Martínez Palacios, Jone y Ripio Rodríguez, Vanesa (2021). Pegarse a la cuerpa. Ménades.
Muñoz, José Esteban (2020). El sentido de lo marrón. Performance y experiencia racializada del mundo. Duke University Press.
Taylor, Diana (2015). El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Universidad Alberto Hurtado. (Edición original publicada en 2003)
Valdés, Juan Gabriel (2020). Los economistas de Pinochet: La escuela de Chicago en Chile. Fondo de cultura económica. (Edición original publicada en 1995)
Valenzuela-Valdivia, Sebastián (2022). Del cuerpo al archivo. Foto, video y libro-performance en Chile (1973-1990). Metales Pesados.
Vergara Sánchez, Patricia (2018, noviembre). Apuntes sobre la cuerpa lesbiana. La Crítica. Disponible en https://www.la-critica.org/apuntes-sobre-la-cuerpa-lesbiana/
Wayar, Marlene (2018). Travesti. Una teoría lo suficientemente buena. Muchas Nueces.
Wayar, Marlene (2021). Furia travesti. Diccionario de la T a la T. Paidós.
Yeguas del Apocalipsis (1988). Bajo el puente [Grabación de video]. (Director) Patricio Alarcón. Disponible en https://www.youtube.com/watch? v=d7RCfj3eUH4
Yumpu.com (s. f.). ATLAS VISUAL «Del cuerpo al archivo. Foto, video y libro-performance en Chile (1973-1990)». yumpu.com. Recuperado 15 de diciembre de 2024. Disponible en https://www.yumpu.com/es/document/read/66613001/atlas-visual-del-cuerpo-al-archivo-foto-video-y-libro-performance-en-chile-1973-1990
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-06-27 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MariCorners: Revista de Estudios Interdisciplinares LGTBIA+ y queer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at MariCorners: Revista de Estudios Interdisciplinares LGTBIA+ y queer will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in MariCorners: Revista de Estudios Interdisciplinares LGTBIA+ y queer.
