Audiovisual creative processes for the inclusion of sexual and gender diversity in initial teacher education
DOI:
https://doi.org/10.24197/mcreilq.2.2025.315-340Keywords:
Audiovisual creativity, Sexual and gender diversity, Critical music education, Higher education, Teacher educationAbstract
Sexual and gender diversity still does not appear in initial teacher education in a generalised way. Not including these issues in teacher education contributes to perpetuating a school that does not address sexual and gender diversity, facilitating teacher inaction in the face of homophobia and transphobia because they do not have the resources to provide an educational response. In view of this, it is urgent to design and implement strategies that contribute to the training of teachers to be able to discuss these issues in their classrooms as part of their teaching activities. Music education provides a space to work on these issues through the interaction of sound and visual language. In this way, it provides an opportunity for trainee teachers to experience the development of audiovisual creation as a strategy for the inclusion of sexual and gender diversity in schools. Through qualitative research, the themes that emerged in the audiovisual productions and in the reflections elaborated by the students after the creation process are discussed. The results show the opportunity offered by audiovisual creation from a critical approach in teacher education to learn and deepen about gender diversity, to make visible and raise awareness in the community about its non-inclusion in the classroom; as well as the relevance of music education to reflect on issues of social justice for the transformation of the context through musical experience at school.
Downloads
References
Abrahams, Frank (2008). Musicando Paulo Freire: Una pedagogía crítica para la educación musical. En Peter McLaren y Joe Kincheloe (Eds.), Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos (pp. 305–322). Graó.
Aguilar, Consol (2015). Igualdad, género y diversidad sexual en la Formación Inicial de Maestro/a en la Universidad Jaume I (UJI). Temas de Educación, 21(1), 77–95.
Allsup, Randall Everett (2016). Remixing the classroom: Toward an open philosophy of music education. Indiana University Press.
Ávila, Jorge (2013). Por uma análise de conteúdo mais fiável. Revista Portuguesa de Pedagogia, 47(1), 7–29. https://doi.org/10.14195/1647-8614_47-1_1
Barozzi, Stefano (2015). Teacher training on gender and sexual identities in a Spanish context [Tesis doctoral, Universidad de Granada].
Barozzi, Stefano & Guijarro-Ojeda, Juan Ramón (2016). Sexual identities in EFL at primary school level: A pre-service teachers’ perspective from Spain. Porta Linguarum: Revista Interuniversitaria de Didáctica de Las Lenguas Extranjeras, (25), 9–20. https://doi.org/10.30827/digibug.53885
Bausela, Esperanza (2003). Metodología de la investigación evaluativa: Modelo CIPP. Revista Complutense de Educación, 14(2), 361–376. http://hdl.handle.net/11162/125902
Bedford, Timothy (2009). Promoting educational equity through teacher empowerment. Web-assisted transformative action research as a counter-heteronormativity praxis. Oulu University Press.
Bergonzi, Louis (2014). Sexual orientation and music education. Music Educators Journal, 100(4), 65–69. https://doi.org/10.1177/0027432114530662
Blanco García, Yurima y Coca Jiménez, Pablo (2020). La producción audiovisual de los futuros docentes: Relatos sobre los usos y abusos de la tecnología digital. En Mercedes Miguel Borrás y Ana Isabel Cea Navas (Coords.), El cortometraje. Valoración y grandeza del formato (pp. 229–246). Tirant Humanidades.
Carreño Villada, José y Díaz Monsalvo, Miguel Ángel (2020). La realización de cortometrajes como parte del aprendizaje colaborativo en el modelo educativo transversal. En Mercedes Miguel Borrás y Ana Isabel Cea Navas (Coords.), El cortometraje. Valoración y grandeza del formato (pp. 247–263). Tirant Humanidades.
Carter, Bruce Allen (2013). «Nothing better or worse than being black, gay, and in the band»: A qualitative examination of gay undergraduates participating in historically Black college or university marching bands. Journal of Research in Music Education, 61(1), 26–43. https://doi.org/10.1177/0022429412474470
Cifuentes-Zunino, Francisca; Pascual Medina, Javier y Carrer Russell, Cristian (2020). Acoso escolar por orientación sexual, identidad y expresión de género en institutos de educación secundaria catalanes. Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 153–174.
COGAM (2022). LGTBFOBIA en las aulas 2021/2022 [Informe ejecutivo].
Cruz, Rey Jesús (2020). Heteronormatividad y diversidad sexual en la formación del profesorado: estudio etnográfico en una escuela Normal de la ciudad de México. Diálogos sobre Educación, 11(21), 1–22. https://doi.org/10.32870/dse.v0i21.678
Díaz, Sofía y Anguita, Rocío (2017). Estereotipos del profesorado en torno al género y a la orientación sexual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 20(1), 219–232. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.228961
Domingo-Coscollola, Maria; Bosco-Paniagua, Alejandra; Carrasco-Segovia, Sara y Sánchez-Valero, Joan-Anton (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167–182. https://doi.org/10.6018/rie.340551
Fernández del Río, Ana Belén y Barreira Arias, Alberto José (2017). El cortometraje como herramienta innovadora para el alumnado con Altas Capacidades en Educación Primaria. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 3(1), 28–36. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2017.v3i1.1962
Fernández Hawrylak, María; Alonso Martínez, Laura; Sevilla Ortega, Elena y Ruíz Ruíz, María Elena (2022). Inclusión de la diversidad sexual en los centros educativos desde la perspectiva del profesorado: Un estudio cualitativo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(2), 81–97. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.2.005
Fernández-Jiménez, Antonio. (2022). La inclusión de la diversidad sexual y de género en la formación inicial del profesorado de Música de Educación Primaria. En Katia Álvarez y Almudena Cotán (Coords.), Construyendo identidades desde la educación (pp. 280-299). Dykinson S.L.
Fernández-Jiménez, Antonio. (2023). Music Education and Critical Reflection to Promote Sexual and Gender Diversity for Pre-Service Primary Teachers. In Francisco Javier Palacios-Hidalgo & Cristina A. Huertas-Abril (Eds.), Promoting Inclusive Education Through the Integration of LGBTIQ+ Issues in the Classroom (pp. 350-368). IGI Global. https://doi.org./10.4018/978-1-6684-8243-8.ch018
Feu, Jordi & Abril, Paco (2020). Gender perspective as a dimension of democracy in schools. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 1–21. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8237
Fitzpatrick, Kate & Hansen, Erin (2011). «Off the radar»: reflections of lesbian and gay undergraduates on their experiences within high School music programs. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 188, 21-27.
Freire, Paulo (1997). A la sombra de este árbol. El Roure.
Generelo, Jesús (2016). La diversidad sexual y de género en el sistema educativo. ¿Qué sabemos sobre ella? Índice: Revista de Estadística y Sociedad, 66, 29–32.
Gould, Elisabeth (2012). Homosexual subject(ivitie)s in music (education): deconstructions of the disappeared. Philosophy of Music Education Review, 20(1), 45–62. https://doi.org/10.2979/philmusieducrevi.20.1.45
Gray, John (2021). Addressing LGBTQ erasure through literature in the ELT classroom. ELT Journal, 75(2), 142–151. https://doi.org/10.1093/elt/ccaa079
Guijarro-Ojeda, Juan Ramón & Ruiz-Cecilia, Raúl (2013). Perceptions of Spanish EFL trainee teachers on the introduction of queer issues in the classroom. Onomázein: Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile, (27), 193–206.
Halley, Jean & Eshleman, Amy (2017). Seeing straight: An introduction to gender and sexual privilege. Rowman & Littlefield.
Hormigos, Jaime y Martín, Antonio (2004). La construcción de la identidad juvenil a través de la música. Revista Española de Sociología, 4, 259–270.
Huerta, Ricard (2005). Ubicando la creación audiovisual entre maestros y sus maestros. Comunicar, 25. https://doi.org/10.3916/C25-2005-179
Jefatura del Estado (2023). Ley 4/2023, de 28 de febrero, para la igualdad real y efectiva de las personas trans y para la garantía de los derechos de las personas LGTBI. Boletín Oficial del Estado, 51, 30452-30514.
Jennings, Todd & Sherwin, Gary (2008). Sexual orientations topics in elementary teacher preparation programs in the USA. Teaching Education, 19(4), 261–278. https://doi.org/10.1080/10476210802436328
Juslin, Patrick & Timmers, Renee (2010). Expression and communication of emotion in music performance. En Patrick Juslin & John Sloboda (Eds.), Handbook of music and emotion: Theory, research, applications (pp. 453–489). Oxford University Press.
LOE (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, 2006–7899.
LOMLOE (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, 122868–122953.
Manso Lorenzo, Javier; Ezquerra, Ángel; Burgos Jiménez, María Esther y Mafokozi, Joseph (2019). Análisis del tratamiento de contenidos en la creación de audiovisuales educativos. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 16(1), 617–627. https://doi.org/10.25267/Rev
Marín-Liébana, Pablo; Blasco, José Salvador y Botella, Ana María (2021). Hacia una conceptualización de la educación musical crítica. Aplicación de los paradigmas científicos, las teorías curriculares y los modelos didácticos. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(2), 3–24. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i2.10016
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, 24386-24504.
Mogrovejo, Norma. (2008). Diversidad sexual, un concepto problemático. Revista Trabajo Social UNAM, 18, 62-71.
Muñoz Martínez, Yolanda; Figueroa Céspedes, Ignacio & Domínguez Santos, Susana (2024). What teaching attributes are essential for promoting inclusion and social justice in primary education? A co-constructed research study with student teachers. Education, Citizenship and Social Justice, 0(0). https://doi.org/10.1177/17461979241306078
Palacios-Hidalgo, Francisco Javier & Huertas-Abril, Cristina (Eds.). (2023). Promoting Inclusive Education Through the Integration of LGBTIQ+ Issues in the Classroom. IGI Global.
Palazón, Eloy (2020). Romper el canon es también romper tus prejuicios: música queer, feminismo y lucha en la música actual. En Pedro Alcalde y Marina Hervás (Eds.), Terremotos musicales. Denarraciones de la música en el siglo XXI (pp. 39–49). Antoni Bosch editor.
Palkki, Joshua (2020). «My voice speaks for itself»: The experiences of three transgender students in American secondary school choral programs. International Journal of Music Education, 38(1), 126–146. https://doi.org/10.1177/0255761419890946
Paparo, Stephen & Sweet, Bridget (2014). Negotiating sexual identity: Experiences of two gay and lesbian preservice music teachers. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 199, 19–37. https://doi.org/10.5406/bulcouresmusedu.199.0019
Penna, Melani (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivo-sexual [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
Pichardo, José Ignacio (Coord.). (2015). Abrazar la diversidad: propuestas para una educación libre de acoso homofóbico y transfóbico. Instituto de la Mujer para la Igualdad de Oportunidades.
Pichardo, José Ignacio y Moreno, Octavio (2015). El alumnado de Secundaria ante la diversidad sexual. En José Ignacio Pichardo y Matías de Stéfano (Eds.), Diversidad sexual y convivencia: Una oportunidad educativa (pp. 21-45). Universidad Complutense de Madrid.
Platero, Lucas (2018). Ideas clave de las pedagogías transformadoras. En Aldo Ocampo (Coord.), Pedagogías Queer (pp. 26–46). Ediciones CELEI.
Resa Ocio, Ainhoa (2021). La formación en igualdad de género en los grados de Educación Primaria. Revista Electrónica interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 13–27. https://doi.org/10.6018/reifop.390951
Rodríguez-Quiles, José Antonio (2010). Políticas europeas en el ámbito de la Educación Musical. Propuesta-Q para el Grado en Historia y Ciencias de la Música en universidades españolas. Revista Electrónica de LEEME, 26, 66–103. https://doi.org/10.7203/LEEME.26.9821
Sánchez Sáinz, Mercedes (2019). Pedagogías Queer. ¿Nos arriesgamos a hacer otra educación? Catarata.
Sánchez Torrejón, Begoña (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 253–266. https://doi.org/10.6018/reifop.393781
Spano, Fred (2011). The inclusion of sexual orientation topics in undergraduate music teacher preparation programs. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 188, 45–50. https://bit.ly/38xP5YP
Stake, Robert (2005). Qualitative case studies. In Norman Denzin & Yvonna Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research (3.ª ed.) (pp. 443-466). Sage Publications.
Stemler, Steven (2015). Content Analysis. En Scott, Robert & Kosslyn, Stephan (Eds.). Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences (pp. 1-14). John Wiley & Sons, Inc.
Strauss, Anselm & Corbin, Juliet (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications.
Talbot, Brent & Hendricks, Karin (2016). Including LGBTQ Voice: A narrative of two gay music teachers. Diversity Research Symposium Journal 2014, 49–77.
Trujillo, Gracia (2015). Pensar desde otro lugar, pensar lo impensable: Hacia una pedagogía queer. Educação e Pesquisa, 41(spe), 1527–1540. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508142550
Universidad de Granada (2023). Memoria Verifica del Título: Grado en Maestro en Educación Primaria [Informe ejecutivo]. Portal Institucional de la Universidad de Granada.
Woodford, Paul (2005). Democracy and Music Education: Liberalism, ethics, and the politics of practice. Indiana University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MariCorners: Revista de Estudios Interdisciplinares LGTBIA+ y queer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at MariCorners: Revista de Estudios Interdisciplinares LGTBIA+ y queer will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0). The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in MariCorners: Revista de Estudios Interdisciplinares LGTBIA+ y queer.
